Recensie Dodelijk dilemma – Stephen King

Titel: Dodelijk dilemma
Auteur: Stephen King
# pagina’s: 462
Verschijningsdatum: november 2023 (origineel 1979)
Uitgeverij: Luitingh Sijthoff

Wanneer John Smith betrokken raakt bij een ongeval belandt hij in een vier jaar durende coma. Hierna wacht hem een intensieve revalidatie die hij grotendeels alleen moet doen aangezien zijn vriendin intussen trouwde met een ander en zijn moeder zich verloren heeft in het religieuze. Zijn ongeval gaf John een speciale gave waarbij hij door een aanraking soms flitsen ziet over iemands verleden en toekomst. Steeds meer komt John hierdoor voor dilemma’s te staan: laat hij de toekomst gebeuren of grijpt hij in?

Dodelijk dilemma is een verhaal van Stephen King dat voor het eerst werd gepubliceerd in 1979. Eind vorig jaar werd deze mooie nieuwe editie van het boek uitgebracht.

Het idee achter Dodelijk dilemma waarin iemand een speciale gave ontwikkelt die hem in staat stelt om de toekomst te zien is intussen niet nieuw meer. Maar hoe Stephen King dit verhaal weet vorm te geven is dan weer wel bijzonder. Vooral zijn omschrijving van hoofdpersonage John en zijn liefde voor Sarah zijn aangrijpend. Dit verhaal bleef mij om die reden ook echt bij en na de laatste pagina wilde ik niet dat hun verhaal hier stopte.

De dilemma’s waar John voor komt te staan gaan van eenvoudig tot verscheurende keuzes. Je hoopt tijdens het lezen mee met John dat ze hem gaan geloven en dat hij zoveel mogelijk mensen kan redden. Al gaat hij hierdoor steeds meer delen uit zijn eigen leven opofferen. John is een bewonderenswaardig hoofdpersonage dat dit boek zeker de moeite waard maakt. Stephen King wist dit verhaal mooi en duidelijk te verwoorden waarbij hij je meesleurt in alle emoties die het boek eigen zijn. Dodelijk dilemma leest vlot en weet de aandacht goed vast te houden. Je blijft gewoon verder lezen om te weten hoe het verder gaat met John en zijn voorspellingen. Daarnaast is deze editie ook heel mooi met gekleurde edges, reliëf aan de voorzijde en een afbeelding aan de binnenflappen.

Dodelijk dilemma is een boeiend verhaal dat vooral sterk is door zijn bijzondere hoofdpersonages.

Plot: 4/5
Personages: 4/5