De samoerai - Bavo Dhooge

Recensie De samoerai – Bavo Dhooge

Chris Coene is bijna vijftig en heeft steeds meer kwaaltjes. De penopauze wenkt. Geen goede reclame voor een bodyguard. Maar Chris is dan ook geen gewone. Filosofisch, onthecht en alleen gaat hij door het leven. Wanneer model Britt De Bie bedreigd wordt, moet Chris haar beschermen. Britt is niet alleen de ex van een Gentse zakenman, maar ook een oude vlam van Chris. Zal hij weer voor haar charmes vallen? Ondertussen probeert de bodyguard, die ooit zelf bescherming nodig had, zijn wonden te verbergen…

Titel: De samoerai
Auteur: Bavo Dhooge
Serie: De bodyguard
# pagina’s: 248
Verschijningsdatum: september 2023
Uitgeverij: Horizon

Bodyguard Chris Coene heeft het niet makkelijk om zijn job vol te houden nu hij bijna 50 is en symptomen van de penopauze krijgt. Wanneer hij op ziekteverlof wordt gezet krijgt hij een persoonlijke aanvraag voor een korte job als bodyguard. Een Gentse zakenman vraagt hem om zijn ex te beschermen. Deze vrouw blijkt Britt De Bie te zijn wie Chris nog kent uit een ver verleden. Al snel geraakt hij in de ban van Britt maar hierdoor lijkt alles ook fout te lopen.

Bavo Dhooge is een Vlaamse auteur en dit is het eerste boek dat ik van hem las. De samoerai is een actiethriller met een persoonlijke touch waarbij het gaat over leeftijd, liefde en verlies. Dit zorgt ervoor dat je het hoofdpersonage Chris Coene goed leert kennen en het niet enkel om actie draait. Zijn beslissingen zijn niet altijd goed te volgen als bekende bodyguard en het verhaal neemt verrassende wendingen.

Er wordt een verhelderende achtergrond geschetst over het werk van een bodyguard waarbij procedures en ervaringen aan bod komen. Het is duidelijk dat Bavo Dhooge zich hierin verdiept heeft en dat kan je ook lezen in zijn nawoord. Dit zorgt ervoor dat je heel wat meer te weten komt over de boeiende job van bodyguards.

De samoerai kon mijn aandacht niet altijd goed vasthouden. Maar toch is deze thriller zowel door het verhaal als de soms wat aparte schrijfstijl interessant om te lezen.

Plot: 3/5
Personages: 4/5