Recensie Het jaar van de sprinkhaan – Terry Hayes

Titel: Het jaar van de sprinkhaan
Auteur: Terry Hayes
# pagina’s: 765
Verschijningsdatum: november 2023
Uitgeverij: AW Bruna

Na bijna 10 jaar wachten kwam eindelijk het nieuwe boek van Terry Hayes uit, schrijver van Ik ben Pelgrim. Zijn eerste boek werd een wereldwijd succes en er werd dan ook ontzettend uitgekeken naar een nieuw boek van zijn hand.

Het jaar van de sprinkhaan is anders dan het verhaal van Pelgrim. Het is opnieuw een dik boek van meer dan 700 pagina’s met de typische filmische schrijfstijl van Terry Hayes. Hierin volgen we CIA-agent Kane die gespecialiseerd is in Verboden Gebieden. Wanneer hij de opdracht krijgt om een gevaarlijke terrorist op te sporen, de man met de sprinkhaan tatoeage, start een nieuw avontuur vol actie.

De eerste honderd pagina’s voelen eerder als een lange inleiding over het werk van Kane en de CIA. Het is even wachten tot het verhaal echt van start gaat. Het jaar van de sprinkhaan bestaat uiteindelijk uit vier delen maar soms voelt het aan alsof dit verschillende boeken zouden kunnen zijn. Het verhaal gaat van vuurschietende actie en overleven over op een deels romantisch verhaal en neemt daarna een sci-fi en dystopische wending. Heel anders dan het eerste boek van deze auteur dus. Het sciencefiction gedeelte voelt soms wat “over the top”. Zeker in een boek waarin je vooral veel actie en CIA-missies verwacht. Voor deze grote wending in het verhaal moet je tijdens het lezen echt openstaan. Naar mijn aanvoelen combineert Het jaar van de sprinkhaan twee boeken: een actiethriller en een dystopisch verhaal, weliswaar met dezelfde personages.

De schrijfstijl van Terry Hayes blijft goed en ook de korte hoofdstukken zorgen ervoor dat je graag blijft verder lezen in dit boek. Al zijn de stops tussen de hoofdstukken vaak niet noodzakelijk. De eindes tussen de verschillende delen zijn dan weer eerder onverwacht en wat onafgerond. Van zo’n grootse thriller die heel veel verschillende elementen combineert in zijn verhaal had ik een meer bijzonder einde verwacht. Maar de sterkte van dit boek zit vooral in de schrijfstijl en personages. Zelfs wanneer het verhaal een totaal andere wending kreeg kon het hoofdpersonage mij niet zomaar loslaten. Ook na het lezen is het niet zo evident om dit boek af te sluiten.

Het jaar van de sprinkhaan is een bijzondere thriller die niet eenvoudig samen te vatten is maar voldoende boeiende aspecten bevat voor een aangename leeservaring.

Plot: 3/5
Personages: 4/5